
Prisstrategi – værdibaseret prisfastsættelse
- Dato
- 2. maj 2025
- Varighed
- 1 dag
- Lokation
- Aarhus Universitets Konferencecenter
- Pris
- DKK 7.495 + moms
OM KURSET
På det populære endagskursus “Prisstrategi – værdibaseret prisfastsættelse” får du indsigt i, hvordan du kan maksimere din virksomheds indtjening ved at arbejde systematisk og strategisk med prisfastsættelse. Mange virksomheder anvender stadig kortsigtede tilgange som reaktion på konkurrenternes prisnedsættelser eller for at øge markedsandele, men det kan ofte skade den langsigtede profitabilitet. Kurset viser, hvordan du kan undgå disse faldgruber og i stedet opbygge en mere bæredygtig og profitabel prisstrategi.
En effektiv prisstrategi bygger på grundig analyse af samspillet mellem tre nøgleområder: kunder, konkurrenter og omkostninger. Værdibaseret prisfastsættelse handler om aktivt at påvirke kundernes adfærd frem for udelukkende at tilpasse sig hertil. Dette kan opnås gennem viden om, hvad kunderne værdsætter, og hvordan dine produkter og tjenester skaber værdi for dem. Kunder er ikke ens. Derfor er det også vigtigt at afdække, hvem der tilhører henholdsvis høj- og lavværdisegmenterne, og at udarbejde en prisstruktur, der kan omfatte alle de prissegmenter, man ønsker at fokusere på. Kurset giver dig bl.a. indsigt i, hvordan man arbejder med værdibaseret prisfastsættelse med kunden som udgangspunkt og hvordan man kan arbejde med prissegmentering for at øge indtjeningen.
Derudover er det afgørende at mestre både “price setting” – at sætte den rette pris – og “price getting” – at sikre, at markedet accepterer og betaler den ønskede pris. Forskning viser, at der er betydelige gevinster at hente, når virksomheder arbejder målrettet med prispolitikker for at understøtte “price getting.” På kurset introduceres du til værktøjer, der kan hjælpe til at identificere problemområder i eksisterende prispolitikker.
Kurset giver et klart overblik, konkrete værktøjer og praktisk inspiration til at optimere virksomhedens prisstrategi. Som med andre strategiske tiltag er der ’lavthængende og højthængende frugter’, når man arbejder målrettet med virksomhedens prisstrategi. Formålet er ikke at revolutionere hele virksomheden fra dag ét (’højthængende frugter’), men at give deltagerne en praktisk forståelse af de delelementer, der tilsammen udgør en profitoptimerende strategi. Med fokus på små, målrettede tiltag (’lavthængende frugter’) bliver du i stand til at identificere de områder, der kan skabe en støt stigende indtjening og styrke din virksomheds position på markedet.
Hvem er kurset for?
Kurset er målrettet alle, der har indflydelse på virksomhedens prisfastsættelse, uanset om du arbejder med produkter eller tjenester. Det er relevant for virksomheder af alle størrelser – små, mellemstore og store.
Over 400 deltagere, herunder administrerende direktører, virksomhedsejere, salgschefer, key account managers, forretningsudviklingschefer, prisanalytikere, pricing managers, produktchefer, marketingchefer og forretningsudviklere, har allerede haft glæde af kurset.
Fokus er primært på teorier og værktøjer tilpasset business-to-business-markedet, men flere af emnerne kan også anvendes af virksomheder, der arbejder med forbrugermarkeder.
Det er anbefalelsesværdigt, at flere medarbejdere fra samme virksomhed deltager, da det skaber et fælles fundament for arbejdet med virksomhedens prisstrategi.
Hvad lærer du?
På kurset får du værktøjer og viden til at:
- tage udgangspunkt i kundernes værdiopfattelse og kombinere dette med indsigt i konkurrenter og omkostninger, når du fastsætter priser for produkter og/eller tjenester.
- anvende Economic Value Estimation til at kvantificere og optimere værdien for dine kunder.
- blive bedre til at arbejde med prissegmentering, der muliggør, at du når forskellige kundetyper med målrettede prisstrategier.
- analysere og implementere prispolitikker, der styrker din virksomheds position og indtjening.
- navigere i markeder med aggressive konkurrenter og håndtere deres prispres strategisk.
- udforme en langsigtet, profitmaksimerende prisstrategi, der skaber bæredygtig vækst for din virksomhed.

Kursusindhold
Kurset er opdelt i fire moduler, der kombinerer teori, praktiske værktøjer og øvelser:
- Få indsigt i prisens strategiske rolle.
- Lær at identificere og undgå typiske taktiske prisfælder.
- Opdag, hvordan målrettet segmentering skaber værdi.
- Brug metrics og fences til at optimere din prisstruktur effektivt.
- Deltag i gruppeøvelse omkring prissegmenteringens mange muligheder.
- Design interne og eksterne prispolitikker, der maksimerer indtjeningen.
- Deltag i gruppeøvelse med fokus på price banding og implementering.
- Udvikl strategiske svar på konkurrenters prisnedsættelser.
- Lær at håndtere konkurrenceinformation og reducere risikoen for priskrig.