Trivsel og stressforebyggelse i praksis: værktøjer til en sund arbejdsplads

Sundhed
Dato
19. februar 2026 – 9. marts 2026
Varighed
2 dage + 1:1 sparring
Lokation
Aarhus Universitets Konferencecenter
Pris
DKK DKK 11.995 + moms

om kurset

Sådan forebygger og opdager du mistrivsel – før det bliver til stress og sygefravær.

Hver femte lønmodtager føler sig stresset ifølge Beskæftigelsesministeriets nyeste tal fra 2025. Derudover oplever flere og flere udbrændthed og mistrivsel i arbejdslivet – både i den offentlige og private sektor.

Det stiller krav til ledere og HR-ansvarlige om at kunne arbejde systematisk og forebyggende i bestræbelserne på at skabe et sundt og støttende arbejdsmiljø, og mange efterspørger konkrete værktøjer til at styrke mental sundhed og trivsel på arbejdspladsen.

På dette kursus får du værktøjerne til at forebygge stress og sygefravær. Undervisningen foregår med udgangspunkt i deltagernes egne organisationer og den nyeste forskningsviden.

Du får en konkret handlingsplan med hjem, der kan øge trivslen i din virksomhed og organisation. Alle deltagerne tilbydes desuden en opfølgende 1-1 sparring med underviseren, så du er sikker på, at det bliver fulgt op på planen og skabt reelle resultater efterfølgende.

Hvad lærer du?

På kurset arbejder du konkret med trivsel, mental sundhed og forebyggelse i din egen organisation. Du får:

  • Forskning omsat til praksis: Viden om psykisk arbejdsmiljø og mental sundhed.
  • Tidlig indsigt: Lær at identificere tidlige tegn på mistrivsel og stress.
  • Et sprog for trivsel: Støtte til at tale med dine medarbejdere og kolleger om stress og psykisk arbejdsmiljø.
  • Kendskab til lovgivningen på området: Lovgivning om psykisk arbejdsmiljø og hvordan den kan implementeres i praksis.
  • Dialog og cases: Arbejd med dilemmaer og udfordringer fra din egen hverdag og organisation.
  • Din egen trivselsstrategi: Et første udkast til din virksomheds egen strategi eller politik for psykisk arbejdsmiljø og trivsel.
  • Pixibog med konkrete værktøjer: De vigtigste begreber, modeller og pointer, du kan bruge på din arbejdsplads.
  • Netværk: Et fortroligt fællesskab med andre, der arbejder professionelt med trivsel og arbejdsmiljø.
  • Opfølgende 1:1-sparring: En halv times individuel online sparring med forsker Cecilie Nørby Lyhne efter kurset, så du kan komme i mål med din virksomheds egen politik eller strategi til at styrke det psykiske arbejdsmiljø og trivsel.

Kort sagt: Du går hjem med en konkret plan, et nyt netværk og et sprog for trivsel i din organisation.

hvem er kurset for?

Kurset er relevant dig, der har en vigtig rolle i det psykiske arbejdsmiljø:

  • HR-ansvarlige og HR-medarbejdere.
  • Ledere, teamledere og mellemledere med personaleansvar.
  • Arbejdsmiljørepræsentanter, tillidsrepræsentanter og andre nøglepersoner.

Kurset er relevant for både offentlige og private arbejdspladser.

Du behøver ikke være ekspert. Det vigtigste er, at du har en rolle, hvor du har mulighed for at igangsætte, præge eller implementere indsatser målrettet det psykiske arbejdsmiljø, trivsel og mental sundhed.

kursusindhold

Kurset er anvendelsesorienteret og kombinerer:

  • Faglige oplæg baseret på den nyeste forskning inden for området.
  • Refleksion og samtaler med de øvrige deltagere.
  • Praktiske øvelser og cases fra deltagernes egne organisation eller konkrete eksempler fra virkeligheden.

Undervejs arbejder du med din egen organisation og tager hjem med et konkret udspil til en trivselspolitik, du kan præsentere for din ledelse og kollegaer.

praktisk information

Du får ikke bare ny viden, du får:

  • Værktøjer, som du kan bruge at støtte dine kolleger i arbejdet med mental sundhed og trivsel fx med den medfølgende pixibog, som gør det let at dele pointerne fra kurset med resten af arbejdspladsen.
  • Et sprog for trivsel, der gør det nemmere at handle i hverdagen og arbejde forebyggende med trivsel, mental sundhed og sygdom.
  • En konkret strategi eller trivselspolitik og en plan for, hvordan din organisation kan fremme den mentale sundhed på arbejdspladsen og forebygge sygefravær og mistrivsel.
  • Mulighed for individuel online sparring (½ time) hos Cecilie Nørby Lyhne efter kurset.

Program

Kurset strækker sig over to undervisningsdage fra kl 9.00 – 16.00 med følgende program:

1. Undervisningsdag

9.00-9.15: Ankomst – kaffe og morgenbrød

9.15-9.30: Velkommen og introduktion til kurset

9.30-10.30: Mental sundhed, psykisk arbejdsmiljø og trivsel

Introduktion: psykisk arbejdsmiljø, mental sundhed og sygdom.
Introduktion: lovgivning om psykisk arbejdsmiljø og udfordringer for arbejdspladser.

Lektor Cecilie Nørby Lyhne, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet.

10.30-10.45: Kaffepause

10.45-12.00: Mental sundhed og trivsel – identifikation af dilemmaer i egen organisation

Vi arbejder med at identificere dilemmaer, udfordringer og muligheder med afsæt i deltagernes egen organisation og erfaringer

Facilitator: Seniorkonsulent Maja Rottbøll, Mannaz

12.00-12.45: Frokost

12.45-14.00: Introduktion til 4 idealtyper af medarbejdere

På baggrund af forskning er udviklet 4 idealtyper af medarbejdere med fokus på primære behov ift. trivsel, håndteringsstrategier og tegn på mistrivsel. Hvem er de?

Lektor Cecilie Nørby Lyhne, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet.

14.00-14.15: Kaffepause

14.15-15.45: Mental sundhed og trivsel – identifikation af dilemmaer i egen organisation

Vi arbejder videre med at identificere dilemmaer, udfordringer og muligheder med afsæt i deltagernes egen organisation og erfaringer. Herefter grupperefleksion og fælles opsamling.

Facilitator: Seniorkonsulent Maja Rottbøll, Mannaz

15.45-16.00: Afrunding og introduktion til næste gang

2. Undervisningsdag

9.00-9.15: Ankomst – kaffe og morgenbrød

9.15-10.30: Sygefravær – fra årsager til løsninger

Case-eksempler fra det danske arbejdsmarked – fokus på sygefravær, ledelse og HR. Fælles refleksion og spørgsmål til cases og implementering af tiltag

Lektor Ann-Kristina Løkke Møller, Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet. Se Ann-Kristinas forskerprofil på AU’s hjemmeside.

10.30-10.45: Kaffepause

10.45-12.15: Din egen politik for psykisk arbejdsmiljø og trivsel 

Vi arbejder med en skabelon til udarbejdelse af en konkret politik for psykisk arbejdsmiljø og trivsel. Vi formulerer vision, mål, principper og konkrete tiltag.

Facilitator: Seniorkonsulent Maja Rottbøll, Mannaz og lektor Cecilie Nørby Lyhne, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet.

12.15-13:00: Frokost

13.00-14.15: Din egen politik for psykisk arbejdsmiljø og trivsel (fortsat)

Vi arbejder med en skabelon til udarbejdelse af en konkret politik for psykisk arbejdsmiljø og trivsel. Vi formulerer vision, mål og konkrete tiltag.

Facilitator: Seniorkonsulent Maja Rottbøll, Mannaz.

14.15-14.30: Kaffepause

14.30-15.30: Implementering: Hvordan kommer vi videre?

Hvor er udfordringerne, når vi gerne vil implementere vores strategi?

Facilitator: Seniorkonsulent Maja Rottbøll, Mannaz og lektor Cecilie Nørby Lyhne, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet.

15.30-16.00: Afrunding og tak for nu