30. oktober 2024

“Jeg har behov for at blive klogere” – en samtale med Mie Krog

Med en baggrund som bestyrelsesprofessionel i bl.a. Nykredit, Norlys Digital, Aarhus Letbane og Ruths Hotel har Mie Krog stor indsigt i de strategiske udfordringer, der præger erhvervslivet.
Forfatter
Sofia Rasmussen

I en tid, hvor innovation og forandringer accelererer, peger Mie Krog på nødvendigheden af kontinuerlig læring og opdateret viden – ikke kun som en personlig ambition, men som en uundgåelig nødvendighed for erhvervslivet, hvis det skal forblive konkurrencedygtigt.

“Jeg har tænkt mig at være på arbejdsmarkedet de næste 15-20 år, og hvis jeg ikke holder mig skarp og kompetent, bliver jeg forældet,” fortæller Mie Krog. 

Hun understreger, at ledere i dag står over for en konstant udvikling, hvor det er afgørende at holde sig opdateret på den nyeste viden – gerne på en måde, der både er praktisk og lettilgængelig.

“Vi er mange, der er bekymrede”

Som bestyrelsesprofessionel er Mie Krog optaget af flere af tidens store udfordringer – herunder udviklingen af cirkulære forretningsmodeller og bæredygtige værdikæder, som hun mener, erhvervslivet ikke kan ignorere. 

“Vi er mange, der er bekymrede og optagede af, hvordan vi kan gøre værdikæden mere bæredygtig. Her er viden og forskning afgørende for, hvordan vi skaber en ny fremtidig værdikæde,” forklarer hun. 

Mie Krog ser en vigtig rolle for forskningen i at skabe de redskaber og indsigter, som erhvervslivet kan anvende for at nå konkrete, bæredygtige mål.

Et andet strategisk emne, som fylder i Mie Krogs bestyrelsesarbejde, er Danmarks yderområder – også kaldet Vandkantsdanmark:

“Hvis udviklingen fortsætter, vil landdistrikter miste evnen til at understøtte turisme og sikre vores naturskatte. Det er en kæmpe strategisk udfordring,” pointerer hun. 

Mie Krog er bekymret for, om virksomheder og aktører i yderområderne tænker stort nok, når det gælder fremtiden. Her kan forskningen spille en afgørende rolle – for eksempel ved at belyse befolkningsudvikling, klimaforandringer og turismens påvirkning.

Den nyeste viden skal gøres lettilgængelig

Som ny kursusvirksomhed er AU Ceteras mål at bringe den nyeste forskning hurtigt ud i erhvervslivet og understøtte danske virksomheder i at løse deres udfordringer. Mie Krog påpeger, at succesfuld brobygning mellem forskning og praksis kræver mere end ord og komplekse programmer – det kræver en forpligtelse til at dele viden og til at gøre denne viden lettilgængelig for erhvervslivet.

Mie Krog tilføjer, at AU Cetera bør skabe rammer, hvor erhvervslivet og forskningen mødes gennem åbne arrangementer og netværk, som både engagerer og inspirerer.

Hun ser AU Cetera som en vigtig aktør – ikke kun ved at levere viden, men ved at skabe de netværk og broer, der gør det muligt for erhvervslivet at anvende denne viden i praksis.