Vi skal finde et sprog, hvor vi kan udvikle os sammen
Behovet for ny viden – og adgang til den
Til AU Ceteras åbningsreception påpegede Palle Damborg, at mange danske virksomheder – særligt de små og mellemstore – står med en udfordring: Hvordan skal de holde trit med den teknologiske udvikling, når ressourcerne til at navigere i kompleksiteten ofte er begrænsede?
For mange SMV’er kræver hverdagen en kombination af ledelsesindsigt, teknologisk forståelse og strategisk tilpasningsevne. Ifølge Palle Damborg er der derfor brug for en “rammesætning” – en tilgang, der gør det lettere for erhvervslivet at få adgang til den nyeste forskning på måder, der er relevante og anvendelige:
“Vi ser for første gang en ramme, der kan bygge bro mellem forskning og erhverv. AU Cetera kan være det bindeled, som mange virksomheder har manglet, og som giver os mulighed for at få indsigt i den nyeste forskning og anvende den til at udvikle vores egne virksomheder.”
For Palle Damborg er det essentielt, at brobygningen mellem forskning og praksis ikke bare bliver en akademisk øvelse, men en praksisorienteret indsats, hvor både forskere og virksomheder taler et fælles sprog. Som han understreger:
“Det bliver afgørende at skabe et link mellem noget, der er letforståeligt, og som samtidig rykker virksomhederne.”
“Vi er to skridt bagud”
Et særligt fokus for Palle Damborg er kunstig intelligens, digitalisering og grøn omstilling. Han fremhæver, at mange ledere i SMV-segmentet har brug for viden om, hvordan de bedst kan tackle disse områder, så de styrker konkurrenceevnen og fremtidssikrer deres virksomheder. Han peger på risikoen for, at Danmark sakker bagud, hvis ikke vi formår at integrere ny viden og bæredygtige tiltag i den daglige drift:
“Vi er to skridt bagud, hver gang vi går på arbejde. Hver dag er vi bagud i forhold til konkurrenterne i USA og Kina. Derfor har vi brug for ledelsesudvikling, der kombinerer teknologi, ledelse og viden om fremtiden.”
Palle Damborg ser et behov for, at ledere bliver klædt på til at forstå og implementere teknologi som AI og bæredygtighedsinitiativer, så virksomhederne kan følge med den hastige udvikling og imødekomme de globale udfordringer, de står overfor.
Case-baserede læringsforløb – i tæt dialog med erhvervslivet
En anden vigtig pointe, Palle Damborg fremhæver, er behovet for et fleksibelt og praksisorienteret læringssetup. Ifølge ham kan case-baseret undervisning og tæt dialog med erhvervslivet være nøglen til at udvikle de rigtige læringsforløb. Ved at samarbejde med danske industrier og organisationer kan indholdet tilpasses til de konkrete udfordringer, som SMV’erne står overfor i dag:
“Jeg ser gerne, at man går i tæt dialog med virksomheder som min egen for at finde ud af, hvor behovene er størst, og hvad der vil skabe værdi. På den måde bliver undervisningen relevant og tilgængelig for de mange SMV’er, som ellers har begrænsede ressourcer til kompetenceudvikling.”
Palle Damborg påpeger, at der vil være stor interesse for dette initiativ – men også skepsis.
For mange produktionsvirksomheder kan det virke fjernt at få akademikere og forskere ind i en dagligdag, hvor det praktiske fylder mest. Derfor er det vigtigt at skabe et fælles sprog og sikre, at forskningen formidles på en måde, der gør den anvendelig og letforståelig.
Palle Damborg kommer med en opfordring til, at erhvervslivet og universitetet skaber en tættere dialog for at finde de løsninger, der gør mest gavn. Ved at samarbejde om konkrete udfordringer og bygge bro mellem teori og praksis kan vi sikre, at Danmark står stærkt i en fremtid med store teknologiske og bæredygtige udfordringer.